VI MIEDZYNARODOWE SPOTKANIA SZTUKI KATOWICE 2007
> Galeria Sztuki Wspolczesnej BWA Katowice Linki / Links :
|
> Florent Aziosmanoff - France Janusz Bakowski - Poland Michal Baldyga - Poland Wlodzimierz Borowski - Poland Carol-Ann Braun - France/USA Michel Bret - France Wojciech Bruszewski - Poland Jozef Bury - Poland/France Bernard Caillaud - France Marek Choloniewski - Poland Edmond Couchot - France Jean Dubois - Canada François R - France Dorota Kleszcz - Poland/France Wojciech Kosma - Poland/England Catherine Langlade - France Nicolas Maigret - France Pol Olory-Pisano - France Jan Pamula - Poland Andrzej Pawlowski - Poland Jan Pieniazek - Poland Juraj Poliak - Slovakia Artur Tajber - Poland Marie-Hélène Tramus - France Andrzej PAWLOWSKI Andrzej Pawlowski, Stymulatory wrazen nieadekwatnych (Stimulators of inadequate impressions), 1963 - 1964 Andrzej Pawlowski (1925 1986) was an artist, art theoretician (painting, sculpture, architecture, photography, film, and design). He is the author of among other things the film "Cineforms", realised on the basis of his exhibition/installation that consisted of images/lights/movements at the Theatre Cricot II in 1957. In the years 1963-75 he realised his cycle of "Naturally Shaped Forms", where the influence of various forces on materials caused that they have adopted shapes resulting from their internal structure (sacs moulding, material crushing...). In the years 1963-64 he has created the "Stimulators of Inadequate Impressions", sculptures/materials, sometimes mobile, placed in cardboard boxes and used in tactile manner through corresponding holes and sleeves system. These objects were accompanied by various images/situations, for example a burning candle, sharp and piquing objects, pieces of broken glass, and so on, inadequately connected with the elements contained in the box. In 1966 he presented his "Conception of Energetic Field" as the alternative for esthetical experience. According to this conception, an artist creates and carries in him his own energetic field resulting from the very process of creation, which cannot be realised in the form of pictures, sculptures or compositions... Andrzej Pawlowskis propositions from the years 19631966, and in particular his "Conception of energetic field", "Stimulators of inadequate impressions" and preceding them "Stereognosic Models" are inscribed in the process of preparing current situation of "trans-media" and "interactive" art that base on sensorial interaction and on telematic transmission of the specific "immaterial energetic field" that characterises esthetical experience in the era of the Internet.
Andrzej Pawlowski (1925 1986) artysta i teoretyk sztuki w domenach malarstwa, rzezby, architektury, fotografii, filmu i projektowania przemyslowego. Autor miedzy innymi filmu "Kineformy", zrealizowanego na podstawie wlasnej wystawy-instalacji, skladajacej sie z obrazów/swiatel/ruchów w Teatrze Cricot II w roku 1957. W latach 1963-75 realizowal cykl "Formy Naturalnie Ksztaltowane", w którym dzialanie rozmaitych sil na materialy powodowalo przyjmowanie przez nie ksztaltów wynikajacych z ich struktury wewnetrznej (odlewy worków, miazdzenie materialów...). W latach 1963-64 tworzyl "Stymulatory wrazen nieadekwatnych", rzezby-obiekty, niekiedy ruchome, umieszczane w tekturowych pudlach, przeznaczone dla równoczesnej percepcji wzrokowej i dotykowej. Obiekty te zawieraly rozmaite obrazy-sytuacje, na przyklad zapalona swieczka, ostre i klujace przedmioty, kawalki szkla..., nieadekwatnie zestawione z elementami do dotykania znajdujacymi sie w pudlach. W roku 1966 oglosil swoja "Koncepcje pola energetycznego" jako alternatywe dla doswiadczenia estetycznego. W mysl tej koncepcji, artysta wytwarza i nosi w sobie swoje wlasne pole energetyczne, bedace wynikiem procesu tworzenia, którego nie daje sie zrealizowac w postaci obrazów, rzezb czy kompozycji... Propozycje Andrzeja Pawlowskiego z lat 19631966, a szczególnie "Koncepcja pola energetycznego", "Stymulatory wrazen nieadekwatnych" oraz poprzedzajace je "Modele stereognozyjne" wpisaly sie w proces przygotowania aktualnej sytuacji sztuki "transmedialnej" i "interaktywnej", bazujacej na interakcji zmyslowej oraz na telematycznej transmisji specyficznego, "niematerialnego pola energetycznego" charakteryzujacego doswiadczenie estetyczne w epoce Internetu. See: J. Bury, Contexte dapparition des pratiques artistiques de type performance en Pologne, Æsthetica-Nova n°6, Paris, 1996, p. 66-67.
linki/links:
|