VI MIEDZYNARODOWE SPOTKANIA SZTUKI KATOWICE 2007
6th INTERNATIONAL ART MEETING KATOWICE 2007

>

Galeria Sztuki Wspolczesnej BWA Katowice

INDEKS / HOME

I - 1997

II -1998

III-2000

IV-2003

V- 2004

VI - 2007
 

1st - 1997

2nd -1998

3rd - 2000

4th - 2003

5th - 2004

6th - 2007
 

publications / publikacje

bibliography / bibliografia

@

Linki / Links :

BWA KATOWICE

art action anamnèse

 

 

 

>

 

Florent Aziosmanoff - France Janusz Bakowski - Poland Michal Baldyga - Poland Wlodzimierz Borowski - Poland Carol-Ann Braun - France/USA Michel Bret - France Wojciech Bruszewski - Poland Jozef Bury - Poland/France Bernard Caillaud - France Marek Choloniewski - Poland Edmond Couchot - France Jean Dubois - Canada François R - France Dorota Kleszcz - Poland/France Wojciech Kosma - Poland/England Catherine Langlade - France Nicolas Maigret - France Pol Olory-Pisano - France Jan Pamula - Poland Andrzej Pawlowski - Poland Jan Pieniazek - Poland Juraj Poliak - Slovakia Artur Tajber - Poland Marie-Hélène Tramus - France

Michal Baldyga

Michal Baldyga, The Book (Ksiega), 2007. [Interactive installation]

The Bible includes stories, instructions, recommendations and indications for man. Thus the text of the Bible is a talk of God with man. In that talk between God and man there is the interaction realised by means of the language used and cultural codes contained in the Book. The action of reading the Book causes the determined reactions in a man, which in turn cause his further actions, stimulating his reaching for the Book again. At present we live in a commercial society, concentrated on our own experiencing, expectations and claims. We don’t read excellent books, because it’s much easier to watch what’s up in them and what is their message in a summary on the screen, or even in comical strips. Thus we create a simulation of experiences in us. They could be true, but they aren’t, since they are deprived of concentration and depth. We still lack time, which is necessary for the contents of true experience to develop, mature and settle. Thus we experience some shallow thrills instead of love, sex instead of closeness with another human being. We don’t eat, but gobble up the food, and we do contemplate the image of digital recording instead of the real image. In the work presented by me a digitally recorded image of a reader appears in the form of film. It’s the virtual image that can be seen on the screen of a laptop. The title Book at which the reader is looking is lying on the keyboard in front of the monitor. And the Book is real. The definition says that interaction occurs when the contact with the user is kept, allowing him to influence the displayed information. In my work, however, the situation is reversed: it’s just the Book that gives the virtual reader the sense of existence, and it’s the virtual image that enters the interaction with the very reality. Then I ask: Do we live in such times? Is it really so that the Book is replaced by the keyboard?

Ksiega Biblii zawiera historie, pouczenia, zalecenia i wskazówki dla czlowieka. Tym samym jej tekst jest rozmowa Boga z czlowiekiem. W tej rozmowie pomiedzy Bogiem a czlowiekiem zachodzi interakcja, wzajemne oddzialywanie za pomoca uzywanego jezyka oraz zawartych w ksiedze kodów kulturowych. Akcja, jaka jest czytanie Ksiegi, wywoluje w czlowieku okreslone reakcje, a te z kolei wywoluja w czytajacym kolejne akcje, stymuluja ponowne sieganie po Ksiege. My natomiast, obecnie, zyjemy w spoleczenstwie komercyjnym, skupieni na przezywaniu, wlasnych oczekiwaniach i roszczeniach. Nie czytamy swietych ksiag, latwiej bowiem jest ogladac ich fabule i przeslanie w streszczeniu, na ekranie, nawet w komiksach. Tworzymy w sobie symulacje przezyc, które moglyby byc prawdziwe, ale nie sa, brak im skupienia, glebi. Brak tez czasu, a ten jest konieczny, aby tresc prawdziwego przezywania mogla sie rozwinac, dojrzec i okrzepnac. Doswiadczamy wiec nie milosci, lecz plytkich wzruszen, nie bliskosci z drugim czlowiekiem lecz seksu, nie odzywiamy sie, lecz pochlaniamy zywnosc, kontemplujemy nie wizerunek, lecz obraz zapisu cyfrowego. W prezentowanej przeze mnie pracy pojawia sie, zapisany cyfrowo w formie filmu, wizerunek czytajacego. Jest to wizerunek wirtualny, widoczny na monitorze laptopa. Tytulowa Ksiega natomiast, na która czytajacy spoglada, lezy na klawiaturze przed ekranem. Ale wlasnie Ksiega rzeczywista. Definicja interakcji glosi, ze utrzymany jest kontakt z uzytkownikiem, który ma wplyw na wyswietlane informacje. W mojej pracy natomiast sytuacja jest odwrócona: to Ksiega nadaje wirtualnemu czytelnikowi sens istnienia, a obraz wirtualny wchodzi w interakcje z rzeczywistoscia sama. Zapytuje: czy w takich wlasnie czasach zyjemy? Czy w naszych czasach Ksiega jest zastapiona przez klawiature?

Michal Baldyga, April 2007

 

linki/links:
http://www.baldygamichal.info/