VI MIEDZYNARODOWE SPOTKANIA SZTUKI KATOWICE 2007
6th INTERNATIONAL ART MEETING KATOWICE 2007

>

Galeria Sztuki Wspolczesnej BWA Katowice

INDEKS / HOME

I - 1997

II -1998

III-2000

IV-2003

V- 2004

VI - 2007
 

1st - 1997

2nd -1998

3rd - 2000

4th - 2003

5th - 2004

6th - 2007
 

publications / publikacje

bibliography / bibliografia

@

Linki / Links :

BWA KATOWICE

art action anamnèse

 

>

 

Florent Aziosmanoff - France Janusz Bakowski - Poland Michal Baldyga - Poland Wlodzimierz Borowski - Poland Carol-Ann Braun - France/USA Michel Bret - France Wojciech Bruszewski - Poland Jozef Bury - Poland/France Bernard Caillaud - France Marek Choloniewski - Poland Edmond Couchot - France Jean Dubois - Canada François R - France Dorota Kleszcz - Poland/France Wojciech Kosma - Poland/England Catherine Langlade - France Nicolas Maigret - France Pol Olory-Pisano - France Jan Pamula - Poland Andrzej Pawlowski - Poland Jan Pieniazek - Poland Juraj Poliak - Slovakia Artur Tajber - Poland Marie-Hélène Tramus - France

Józef BURY

      

Józef Bury, Private Practice (Praktyka prywatna), 1992. [Photo-optical and audio-visual interactive device, performance and installation (interaktywny system fotooptyczny i audiowizualny, performance i instalacja)

The area of experience includes the circle of light projected by two photographic flash lamps placed 6 steps one from another and directed towards them in relative darkness. The trigger mechanism (Telecomputer) is programmed in a way causing turning the lamp on when its relevant condenser becomes fully loaded. Condenser loading time changes depending on the intensity of light during previous flashing. Sound signals give the flash intensity level and condenser load level. At the beginning of the experience, when no external factor is disturbing the action of both flash lamps, the area of experience is repeatedly enlightened with lamp flares, what gives certain visual and acoustic rhythm. The experience consists in building a stone arch from seventeen grey stone blocks placed one on another and closed with a vault stone. A black dressed constructor moves within the light area, causing the change in flash action. Being once within the reach of the first lamp sensor and then of the other, and another time else in the reach of them both, he changes the density value measured. This evokes stronger or weaker condenser unloading, thus shortening or prolonging the reloading time, what in result brings the change of visually and acoustically determined space. The surplus of visual incentives caused by blinding lights that turn on and on in an unordered manner in result of lamp activity control by the complex algorithms of constructor’s moves makes the visual tracing of building progress almost impossible. This forces the whole building action and blocks arranging to be carried out in tactile manner...

 

Pole doswiadczenia stanowi krag swiatla uzyskiwany za pomoca dwu fleszy umieszczonych naprzeciw siebie w odleglosci kilku kroków we wzglednej ciemnosci. Mechanizmy sterowania fleszami (telekomputery) zaprogramowane sa w ten sposób, ze wyzwalaja ich blyski automatycznie w chwili pelnego naladowania kondensatorów. Czas ladowania kondensatora zmienia sie w zaleznosci od natezenia poprzedniego rozblysku. Specyficzne sygnaly dzwiekowe informuja o poziomie natezenia blysku i o poziomie naladowania kondensatora. W chwili rozpoczecia doswiadczenia, gdy zaden czynnik zewnetrzny nie zaklóca dzialania obu fleszy, przestrzen doswiadczenia zdeterminowana jest jednostajnym rytmem wizualno-dzwiekowym. Doswiadczenie polega na zbudowaniu, z siedemnastu kostek brukowych, kamiennego luku zamknietego kamieniem zwornikowym. Ubrany na czarno budowniczy poruszajacy sie w polu blysków fleszy zaklóca ich rytmiczne dzialanie, co w efekcie powoduje modyfikacje przestrzeni okreslonej wizualnie i akustycznie. Po kilku minutach oslepiajace dzialanie fleszy, blyskajacych w sposób chaotyczny na skutek sterowania dzialaniem lamp przez zlozone algorytmy przemieszczania sie budowniczego, uniemozliwia wzrokowe sledzenie postepów budowy luku. Sytuacja ta wymusza wiec zmiane modalnosci percepcyjnej, i dalsze prowadzenie budowy oraz kontrolowanie dokladnosci konstrukcji odbywa sie przede wszystkim w oparciu o zmysly dotyku i równowagi...

Fragments from:
J. Bury, Tropologie de l'espace – notes de travail 1992-1997, in: Sobieszczanski, M., Lacroix, C. (dir.) "Spatialisation en art et sciences humaines". Paris: Peeters Publishers, 2004.

 

linki/links:
http://jozefbury.free.fr/
http://art.action.anamnese.free.fr/cyber2.html
http://www.unice.fr/master-creation/extramuros2006/index.php?page=conferences&cid=1