>
Galeria Sztuki Wspolczesnej BWA Katowice
INDEKS / HOME
I - 1997
II -1998
III-2000
IV-2003
V- 2004
VI - 2007
1st - 1997
2nd -1998
3rd - 2000
4th - 2003
5th - 2004
6th - 2007
publications / publikacje
bibliography / bibliografia
@
Linki / Links :
BWA KATOWICE
art action anamnèse
|
>
Galeria Sztuki Wspolczesnej BWA w Katowicach
Akademia Sztuk Pieknych w Katowicach
Galeria Krzysztofory Krakow
Bunkier Sztuki Krakow
V MIEDZYNARODOWE SPOTKANIA SZTUKI KATOWICE 2004
27 - 30 kwietnia 2004
Z udzialem :
Sylvette Babin - Quebec / Kanada
Józef Bury - Polska / Francja
Sylvie Cotton - Quebec / Kanada
Mary-Noele Dupuis - Niemcy
Esther Ferrer - Hiszpania / Francja
Wojtek Kucharczyk - Polska
Marek Kus - Polska
Katherine Liberovskaya - Kanada / USA
Jacques Lizène - Belgia
Edwige Mandrou - Francja
Alice Musiol - Niemcy
Phill Niblock - USA
Anna Plotnicka - Polska
Nicolas Primat - Francja
Artur Tajber - Polska
W programie :
Wtorek 27 kwietnia, 16:00 - 20:00
Galeria Sztuki Wspolczesnej BWA w Katowicach :
Prezentacje inauguracyjne : akcje, performance, instalacje,.net art, video art
Czwartek 29 kwietnia, 16:00 - 21:00
Galeria Krzysztofory Krakow :
Akcje, video, performance
Piatek 30 kwietnia, 16:00 - 21:00
Galeria Sztuki Wspolczesnej BWA w Katowicach :
Akcje, performance, video art, instalacje
Zakonczenie wieczoru otwarta konferencja prasowa z udzialem artystow i uczestnikow Sympozjum
23 kwietnia - 9 maja
Bunkier Sztuki Krakow
Phill Niblock i Katherine Liberovskaya, Babel-On audio-video-Instalacja
Sympozjum
ART SUBCOGNITIF / SUBCOGNITIVE ART
Sroda 28 kwietnia, 13:00 - 18:00
Akademia Sztuk Pieknych w Katowicach
Uczestnicy i autorzy :
Józef Bury, Chronoscopie, bornes mouvantes, mono-chrone. L'expérience subcognitive / Chronoscopie, bornes mouvantes, mono-chrone. Doswiadczenie subkognitywne
Georges Didi-Huberman, Limage-sillage / L'image-sillage*
Olivier Capparos, Espaces, lieux, figures. Une exploration de la figurativité à travers l'art, la mathématique, la philosophie / Przestrzenie, miejsca, figury. Figuratywnosc
w sztuce, matematyce i filozofii*
Monique Sicard, Autonomies, automaties. La photographie comme modèle : fondements techniques des réceptions sensibles / Autonomie, automatyzacje. Fotografia jako model : techniczne podstawy recepcji zmyslowej
Marcin Sobieszczanski, De lesthétique expérimentale à lesthétique cognitiviste - lébauche de lhistoire des rapports entre lémotion et la perception sensible / Od estetyki eksperymentalnej do estetyki kognitywistycznej - zarys historii zwiazkow emocji i percepcji zmyslowej
* Tematyke przedstawi moderator
Wprowadzenie
Od czasu pojawienia sie nauk kognitywnych, dokonano rewizji i przewartosciowania wielu dziedzin badawczych z tej nowej perspektywy. W naukach zwiazanych ze sztuka, sytuacja ta spowodowala powolanie licznych grup badawczych majacych na celu analize procesow kognitywnych w domenie estetyki. Odnoszac sie najczesciej do tradycji fenomenologicznej Husserla, a ostatnio takze do teorii percepcji sformulowanych przez Merleau-Pontyego, Gibsona czy Arnheima, podjeto rozmaite badania w celu wyjasnienia stosunków pomiedzy sztuka a poznaniem oraz zrozumienia natury procesów zachodzacych w doswiadczeniu estetycznym. Niemniej jednak, jezeli faktycznie to nowe ujecie prblemeatyki sztuki organizuje sie wokol pojec percepcji, poznania i doswiadczenia , w praktyce poza kilkoma probami (USA) i generalnym zdeklarowaniem zainteresowania wiekszosc projektow badawczych dotyczy analizy sztuki jako przedmiotu wystawionego do kontemplacji i osadu estetycznego widza.
Biarac pod uwage fakt ze to wlasnie procesy i doswiadczenia zachodzace w praktyce sztuki powoduja zaistnienie jej obiektow, naturalne wydaje sie iz sam eksperyment sztuki powinien stanowic pole badan procesow kognitywnych. Procesy zachodzace w eksperymentalnym dzialaniu artystycznym przedstawiane zwykle jako niezalezne, subiektywne lub podswiadome oraz okreslane teoretycznie w kategoriach geniuszu, piekna, energii tworczej i aury odbywaja sie poprzez sukcesywne i bezposrednie dzialania w rzeczywistosci wielozmyslowej, bez posrednictwa dyskursywnego badz nominatywnego. Wiedzac o skutecznosci takiego dzialania, manifestujacego sie poprzez dziela sztuki prawdziwe sprawozdania" z doswiadczen nie mozemy pomijac jego wymiaru kognitywnego.
Jak przebiega i z czego sie sklada ów proces? Jak konstytuuje sie system pamieci doswiadczenia? Jak dochodzi do jego zapisu i wyrazania? Czy nalezy uznac specyficzna sytuacje kognitywna wlasciwa dla doswiadczenia sztuki, czy to raczej doswiadczenie sztuki powoduje modyfikacje warunków doswiadczenia powszechnego, czyniac je szczególnie plodnym?
Tegoroczne sympozjum poswiecone jest refleksji nad zakresem procesów sub-kognitywnych, ktore poprzedzaja i przygotowuja poznanie intersubiektywne doswiadczenia osadu estetycznego.
Dyrekcja Sympozjum :
Józef Bury, Marcin Sobieszczanski
Kuratorzy Spotkan :
Józef Bury, Marek Kus
Wspolpraca kuratorska :
Sylvette Babin, ESSE Arts+Opinions - Quebec / Canada
Piotr Krajewski - WRO Centrum Sztuki Mediow Wroclaw
Artur Tajber - Fort Sztuki Krakow
Organizator Miedzynarodowych Spotkan Sztuki Katowice 2004 :
Galeria Sztuki Wspolczesnej BWA Katowice
Wspolpraca organizacyjna :
Akademia Sztuk Pieknych w Katowicach
Galeria Krzysztofory - Krakow
Bunkier Sztuki - Krakow
Osrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora - Cricoteka, Krakow
Atelier 340 Muzeum - Bruxelles
Bundesverband Bildender Künstler - BBK Köln
Conseil des arts et des lettres du Québec
Centre de Recherche sur les Arts et le Langage, CNRS/EHESS, Paris
BWA Contemporary Art Gallery Katowice is a non-profit cultural institution of the City of Katowice
|
>
Edwige Mandrau Nicolas Primat FSE Paris 2003, © Pietro Pellini
Esther Ferrer, Las cosas, 1993
Le Lieu, Quebec. Photo F. Vergeron
Anna Plotnicka, Performance on demand, WRO 2001
Phill Niblock & Katherine Liberovskaya, Babel-On, 2003
Jozef Bury, Stan aktywny, 3rd IAM, Katowice 2000. Photo A. T.
Mary-Noele Dupuis, Métamorphose/Anamorphose, 2004
Marek Kus, instalacja, BWA Katowice, 2003. Photo J. B.
Alice Musiol, Low budget- Stummfilmproduktion mit musikalischer Untermalung, 2000
Sylvette Babin, Feed with seeds, Utska, Pologne, 2001
Sylvie Cotton, Mon corps mon atelier: lumière année: 2004. Photo: C. L.
|