V MIEDZYNARODOWE SPOTKANIA SZTUKI KATOWICE 2004
5th INTERNATIONAL ART MEETING KATOWICE 2004

>

Galeria Sztuki Wspolczesnej BWA Katowice

INDEKS / HOME

I - 1997

II -1998

III-2000

IV-2003

V- 2004

VI - 2007
 

1st - 1997

2nd -1998

3rd - 2000

4th - 2003

5th - 2004

6th - 2007
 

publications / publikacje

bibliography / bibliografia

@

Linki / Links :

BWA KATOWICE

art action anamnèse

 

>

Galeria Sztuki Wspolczesnej BWA w Katowicach
Akademia Sztuk Pieknych w Katowicach
Galeria Krzysztofory Krakow

Bunkier Sztuki Krakow

V MIEDZYNARODOWE SPOTKANIA SZTUKI KATOWICE 2004
27 - 30 kwietnia 2004

Z udzialem :

Sylvette Babin - Quebec / Kanada
Józef Bury - Polska / Francja
Sylvie Cotton - Quebec / Kanada
Mary-Noele Dupuis - Niemcy
Esther Ferrer - Hiszpania / Francja
Wojtek Kucharczyk - Polska
Marek Kus - Polska
Katherine Liberovskaya - Kanada / USA
Jacques Lizène - Belgia
Edwige Mandrou - Francja
Alice Musiol - Niemcy
Phill Niblock - USA
Anna Plotnicka - Polska
Nicolas Primat - Francja
Artur Tajber - Polska

W programie :

Wtorek 27 kwietnia, 16:00 - 20:00
Galeria Sztuki Wspolczesnej BWA w Katowicach :
Prezentacje inauguracyjne : akcje, performance, instalacje,.net art, video art

Czwartek 29 kwietnia, 16:00 - 21:00
Galeria Krzysztofory Krakow :
Akcje, video, performance

Piatek 30 kwietnia, 16:00 - 21:00
Galeria Sztuki Wspolczesnej BWA w Katowicach :
Akcje, performance, video art, instalacje
Zakonczenie wieczoru otwarta konferencja prasowa z udzialem artystow i uczestnikow Sympozjum

23 kwietnia - 9 maja
Bunkier Sztuki Krakow
Phill Niblock i Katherine Liberovskaya, Babel-On audio-video-Instalacja

Sympozjum
ART SUBCOGNITIF / SUBCOGNITIVE ART
Sroda 28 kwietnia, 13:00 - 18:00
Akademia Sztuk Pieknych w Katowicach

Uczestnicy i autorzy :

Józef Bury, Chronoscopie, bornes mouvantes, mono-chrone. L'expérience subcognitive / Chronoscopie, bornes mouvantes, mono-chrone. Doswiadczenie subkognitywne

Georges Didi-Huberman, L’image-sillage / L'image-sillage*

Olivier Capparos, Espaces, lieux, figures. Une exploration de la figurativité à travers l'art, la mathématique, la philosophie / Przestrzenie, miejsca, figury. Figuratywnosc
w sztuce, matematyce i filozofii*

Monique Sicard, Autonomies, automaties. La photographie comme modèle : fondements techniques des réceptions sensibles / Autonomie, automatyzacje. Fotografia jako model : techniczne podstawy recepcji zmyslowej

Marcin Sobieszczanski, De l’esthétique expérimentale à l’esthétique cognitiviste - l’ébauche de l’histoire des rapports entre l’émotion et la perception sensible / Od estetyki eksperymentalnej do estetyki kognitywistycznej - zarys historii zwiazkow emocji i percepcji zmyslowej

* Tematyke przedstawi moderator

Wprowadzenie
Od czasu pojawienia sie nauk kognitywnych, dokonano rewizji i przewartosciowania wielu dziedzin badawczych z tej nowej perspektywy. W naukach zwiazanych ze sztuka, sytuacja ta spowodowala powolanie licznych grup badawczych majacych na celu analize procesow kognitywnych w domenie estetyki. Odnoszac sie najczesciej do tradycji fenomenologicznej Husserla, a ostatnio takze do teorii percepcji sformulowanych przez Merleau-Ponty’ego, Gibsona czy Arnheima, podjeto rozmaite badania w celu wyjasnienia stosunków pomiedzy sztuka a poznaniem oraz zrozumienia natury procesów zachodzacych w doswiadczeniu estetycznym. Niemniej jednak, jezeli faktycznie to nowe ujecie prblemeatyki sztuki organizuje sie wokol pojec percepcji, poznania i doswiadczenia , w praktyce – poza kilkoma probami (USA) i generalnym zdeklarowaniem zainteresowania – wiekszosc projektow badawczych dotyczy analizy sztuki jako przedmiotu wystawionego do kontemplacji i osadu estetycznego widza.
Biarac pod uwage fakt ze to wlasnie procesy i doswiadczenia zachodzace w praktyce sztuki powoduja zaistnienie jej obiektow, naturalne wydaje sie iz sam eksperyment sztuki powinien stanowic pole badan procesow kognitywnych. Procesy zachodzace w eksperymentalnym dzialaniu artystycznym – przedstawiane zwykle jako niezalezne, subiektywne lub podswiadome oraz okreslane teoretycznie w kategoriach geniuszu, piekna, energii tworczej i aury – odbywaja sie poprzez sukcesywne i bezposrednie dzialania w rzeczywistosci wielozmyslowej, bez posrednictwa dyskursywnego badz nominatywnego. Wiedzac o skutecznosci takiego dzialania, manifestujacego sie poprzez dziela sztuki – prawdziwe „sprawozdania" z doswiadczen – nie mozemy pomijac jego wymiaru kognitywnego.
Jak przebiega i z czego sie sklada ów proces? Jak konstytuuje sie system pamieci doswiadczenia? Jak dochodzi do jego zapisu i wyrazania? Czy nalezy uznac specyficzna sytuacje kognitywna wlasciwa dla doswiadczenia sztuki, czy to raczej doswiadczenie sztuki powoduje modyfikacje warunków doswiadczenia powszechnego, czyniac je szczególnie plodnym?
Tegoroczne sympozjum poswiecone jest refleksji nad zakresem procesów sub-kognitywnych, ktore poprzedzaja i przygotowuja poznanie intersubiektywne doswiadczenia osadu estetycznego.

 

Dyrekcja Sympozjum :
Józef Bury, Marcin Sobieszczanski

Kuratorzy Spotkan :
Józef Bury, Marek Kus
Wspolpraca kuratorska :
Sylvette Babin, ESSE Arts+Opinions - Quebec / Canada
Piotr Krajewski - WRO Centrum Sztuki Mediow Wroclaw
Artur Tajber - Fort Sztuki Krakow

Organizator Miedzynarodowych Spotkan Sztuki Katowice 2004 :
Galeria Sztuki Wspolczesnej BWA Katowice
Wspolpraca organizacyjna :
Akademia Sztuk Pieknych w Katowicach
Galeria Krzysztofory - Krakow
Bunkier Sztuki - Krakow
Osrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora - Cricoteka, Krakow
Atelier 340 Muzeum - Bruxelles
Bundesverband Bildender Künstler - BBK Köln

Conseil des arts et des lettres du Québec
Centre de Recherche sur les Arts et le Langage, CNRS/EHESS, Paris

BWA Contemporary Art Gallery Katowice is a non-profit cultural institution of the City of Katowice

 

 

 

>


Edwige Mandrau Nicolas Primat FSE Paris 2003, © Pietro Pellini


Esther Ferrer, Las cosas, 1993
Le Lieu, Quebec. Photo F. Vergeron


Anna Plotnicka, Performance on demand, WRO 2001


Phill Niblock & Katherine Liberovskaya, Babel-On, 2003


Jozef Bury, Stan aktywny, 3rd IAM, Katowice 2000. Photo A. T.


Mary-Noele Dupuis, Métamorphose/Anamorphose, 2004


Marek Kus, instalacja, BWA Katowice, 2003. Photo J. B.


Alice Musiol, Low budget- Stummfilmproduktion mit musikalischer Untermalung, 2000


Sylvette Babin, Feed with seeds, Utska, Pologne, 2001


Sylvie Cotton, Mon corps mon atelier: lumière année: 2004. Photo: C. L.